Ahad, Mac 06, 2011

~Sukar Untuk Aku Mengerti~


Sukar untuk aku mengerti,
Setelah cinta kau hulur,
Setelah kasih kau ukir,
Setelah simpulan mula berkait,
Seakan mekar bunga selepas hujan,
Memercik haruman memukau,
Menghias taman di tanah gersang,
Dulunya kering pada rekah-rekah yang kontang,
Kini menghijau menjadi mahligai ditanah yang subur,
Kerana cinta itu,
Kasih itu dan simpulan itu,
Telah dipatri dalam sepinya lisan dan sunyinya perkataan,
Bukan takut untuk memberi  harapan,
Namun aku di batasi keutamaan...


Atas ikrar yang engkau lafazkan,
Aku genggam sebagai janji,
Walau bukan sumpah sehidup semati,
Tapi penantian adalah galang ganti,
Bekal azimat pendinding diri,
Ampuh bertahan apabila diuji,
Hati terkunci bertemankan setia,
Alam berkongsi menjadi saksi,
Aku berkira-kira memasang mimpi,
Moga kasih yang bersemi direstui Ilahi,
Biar ikatan itu tidak di cemari,
Kotoran dosa yang meluntur suci...


Hari yang bergerak silih berganti,
Menjadi minggu, bulan dan tahun tanpa kita sedari,
Walau kita jauh dipisah jarak dan masa,
Tapi ketahuilah bahawa kita dekat sebenarnya,
Itulah dunia kecil milik kita berdua,
Yang punyai dua insan dan tiada ketiga,
Berpaksi pada igauan mimpi,
Menggorak langkah menggapai realiti...


Ketika kasih memuncak,
Perjalanan telah ditinggal jauh,
Ranjau telah banyak dirempuh,
Sudah banyak derita,
Sudah lelah berendam air mata,
Mengharap pengakhirannya cerita gembira,
Tapi kenapa memilih coretan duka?
Kenapa cinta itu di khianati?
Kenapa kasih itu di dustai?
Kenapa simpulan itu di rungkai kembali?
Aku binggung menagih  jawapan,
Yang bisa meleraikan kekusutan,
Menyingkir kekeliruan,
Agar jawapannya menguntum secebis ketenangan.


Coretan  buat teman
6 Mac 2011- 12tghari
~Wan Aema~
Mutah Jordan

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...