Rabu, Februari 09, 2011

~Impian Yang Tak Kesampaian~

Assalamualaikum kepada smua pembaca..sedikit kisah untuk berkongsi...Arakian bermula selepas aku menamatkan SPM.. erm...aku sebenarnya bercita-cita untuk menyambungkan pelajaran dalam bidang masakan..sebab minat tahap tak ingat...Tapi apakan daya...mendapat tentangan keluarga...Keadaan ini menyebabkan aku terpaksa akur dengan ketentuan ilahi dan memilih untuk menceburkan diri dalam bidang masak-memasak ni secara underground...Aku mula mengikuti kelas-kelas luar pada hujung minggu yang berlansung tak jauh dengan tempat tinggal keluargaku.

Potongan kemas dari suami tercinta
Pada masa yang sama, aku mendapat tawaran untuk menyambung pengajian di sebuah kolej swasta, berat nak sambung tapi atas desakan keluarga akhirnya ku gagahi jua. Namun impian besar dalam bidang masakan tidak pernah dilupakan..Al-maklum, minatlah katakan...motivasi menjadi chef hanyalah berinspirasikan ibu tersayang...mak aku pakar masak, malah cukup pro dalam menghasilkan kuih-muih tradisional.

Inilah antara kuih-muih hasil dari tangan mak
Dalam diam aku mencuba resepi mak yang interesting itu...hahaha...kesannya aku mampu menghasilkan pelbagai jenis masakan yang sikit lagi nak sampai standart pro macam mak...hehehe.... Masakan mak memang power terbaik dari ladang gandum jordan!!..Masakan dari tangan seorang ibu sudah tentu penuh dengan kasih sayang...kan? Rindu bangat!! Justeru untuk terus konsisten dalam bidang masak-memasak ni, aku sentiasa mengumpul koleksi buku-buku resepi yang akhirnya menjadi hobi...(dah banyak sangat sampai tak terbuat) hahaha....
Kini aku di perantauan, jauh dari bumi m'sia. terpisah dengan mak yang dulu sering menyediakan hidangan...Aku sekadar pembantu chef waktu itu..hahaha (perasan). Kini, memasak dah jadi kerja harian...dah jadi senior chef (belum ade pengiktirafan dari SIRIM) hahaha ....bila rindu masakan tanah air mulalah tangan ni gatal memegang senduk dan kuali...silap campur jadilah resepi sendiri. Akhirnya aku letak branding ~penawar rindu~ sebagai ingatan masakan mak di tanah air....InsyaAllah satu hari nanti akan ku sambung cita-cita yg belum selesai itu...Terima kasih yang teramat juga buat suamiku..yang selalu memberi sokongan dan dorongan untuk isterimu ini...kalau sedap kena puji selalu..hahaha! Mekasih Syg.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...